5 Tips til dit vægttab

Inden man går på en slankekur, er det en god idé at finde ud af, om man overhovedet er overvægtig. En god indikator er selvfølgelig et kig i spejlet og et ærligt svar til sig selv. En anden måde er at måle sit BMI (body mass index).

BMI giver idé om vægttabets størrelse

BMI måles ved at tage din vægt i kg og dividere med produktet af din højde i meter. Er du 173 høj og vejer 62 kg ser regnestykket altså sådan ud: 62/(1.73×1.73) = 20,7. Hvis man ser på tabellen herunder, kan man se, at denne person ikke har brug for vægttab: Under 18,5 – undervægtig (søg evt. læge) 18,5-24,9 – normalvægtig 25-29,9 – overvægtig Over 30 – fed (søg læge)

Find den rette slankekur

Når man så har taget beslutningen om at tabe sig, skal man finde ud af hvordan, og her kan det blive svært at finde ud af, hvad der er løgn og hvad der er latin. Der florerer mange myter om lynkure og genveje til at blive slank. Lad os bare få det slået fast – der findes ingen genveje til at blive slank, men en rask lille kur kan være god til at kickstarte vægttabet.Kuren må ikke følges i længere tid, for kroppen har brug for en varieret kost – også nå den er overvægtig. På lang sigt handler det om at få en livsstil, der ikke feder.

Portionerne vokser

Hjemme i køkkenerne vokser de portioner, vi øser op på tallerkenerne, og vil man tabe sig uden slankekur, kan det for mange være nok med et selvkritisk kig på den mængde, der ryger på tallerkenen. Er det nødvendigt at tage anden gang? Er der nok grøntsager på tallerkenen? Sejler en lille klat ris i en sø af bearnaise?

Sukker – det er da noget man drikker

Også det vi drikker, melder sig på listen over dem, der udvikler vores deller. I de seneste år er mængden af sukker, vi drikker vokset voldsomt. For det første er der ingen grund til at slukke tørsten i sukker, for det andet peger meget på, at sukker i drikkevarer er svært at forbrænde og derfor sætter sig som fedt. Set i det lys er det fuldstændig vanvittigt, at vi drikker sodavand og juice til daglig, at sukker i kaffen er på vej tilbage og at trendy saftevandsdrikke på caféer sælges som sunde alternativer til sodavand, når de nu også bugner af sukker.

Kom uvanerne til livs og forbliv slank

Men der er kun én der kan regulere mængden af mad og kvaliteten af den – det er den enkelte selv. Tænk dit liv igennem og find ud af, hvor det halter, gør noget ved det og så kan det være, at du taber dig helt uden slankekur. Men en slankekur kan også være med til at åbne dine øjne for, hvad du kan undvære i din dagligdag. Sukkeret i kaffen måske?