Guide: Sådan måler du din træningsfremgang

Hvis du lige er gået i gang med at træne eller har et langsigtet mål med din træning, kan det være en sjov motivationsfaktor at holde øje med træningen. Hvis du gerne vil holde din træning ved lige, er det en rigtig god idé at sætte nogle delmål og finde nogle bestemte parametre at måle på. Vil du gerne kunne løbe eller cykle længere? Vil du gerne kunne svømme hurtigere? Eller løfte flere kilo?

Sjov teknologi

Alt dette kan du måle. Du kan selvfølgelig gøre det på en gammeldags måde, hvor du skriver det op på et stykke papir eller i et Excel ark. Dog bruger de fleste nogle af de forskellige former for fitness-måleudstyr. Det kan være et sportsur med pulsmåler og GPS eller et pulsbælte. Det kan også være en app, som er nem at sætte data ind i, imens du f.eks. er i gang med vægttræningen. Se nogle af de bedste sportsure her.

Det meste fitness-måleudstyr kan også forbindes til din telefon, hvor du kan samle alt dit data. Så kan du få en god oversigt over, hvordan det går med din træning, og hvor langt du er fra at nå dine mål.

Et større billede

Hvis du virkelig vil nørde igennem eller bare ønsker at forstå, hvornår du performer og har det bedst, er der en lang række andre ting, du også kan måle. Det kan f.eks. være din søvn, dit humør, din kost og dit væskeindtag. Hvis du måler alle disse ting i en eller flere apps, vil du formentlig opdage en større sammenhæng. Hvad var grunden til, at du ikke løb lige så hurtigt i dag, som du plejer? Det kan være fordi, du ikke har fået nok væske i løbet af dagen eller ikke har spist tilstrækkeligt. Måling skal selvfølgelig gøres med måde, men kan være en sjov lille gimmick at tilføje til sin træning.