Kom i form, selv med dårlige knæ

Det kan være en udfordring, at komme i form, hvis du har dårlige knæ. Løbetræning er generelt en dårlig idé og spinning er heller ikke et hit. Her finder du nogle alternativer.

Svømning

Du hører det sikkert tit, at du burde svømme, og det er også en rigtig god idé. Men det behøver ikke bare være almindelig banesvømning hvis det er for kedeligt for dig. Der er mange sportsgrene som foregår i vand, nogle endda med det formål at aflaste leddene. Der er vandaerobik, spinning i vand, undervandsrugby, havfruesvømning. Tjek i din lokale svømmehal hvad de udbyder.

Roning

Her holder du dig oven vande. Om du er til kajak, kano eller lignende er helt op til dig. Men roning er rigtig godt motion og det belaster ikke knæene. Det kan både foregå i vandet, eller alternativt på romaskinen i fitnesscentret. På romaskinen skal du dog i mindre grad aktivere benene også, og det må du lige vurdere om det er for hårdt for knæene.

Cykling

Ja ja, tænker du, jeg ved godt, at de kloge hoveder siger, at cykling ikke belaster knæene, men jeg får altså ondt i knæene af at cykle. Ok, men læs nu lige videre. Hvis cykling belaster dine knæ, så overvej en anden type cykel.

Det kunne f.eks. være en trike – eller ”liggecykel” om du vil. Når du cykler på en liggecykel, bruger du dine lårmuskler langt mere end på en almindelig oprejst cykel. Samtidig er luftmodstanden væsentligt mindre, og du skal derfor generelt anstrenge dig mindre for at komme hurtigt frem.

Er triken ikke noget for dig, kan du overveje en e bike, eller elcykel. Disse har en lille elektrisk motor indbygget, som kun kan aktiveres, samtidig med du træder i pedalerne. Det aflaster dine knæ, da du dermed ikke skal træde lige så hårdt i pedalerne. Find din nye e bike her.