Madrasguide: Sådan undgår du at komme hjem med den forkerte madras

Madrassen er helt uundværlig for den gode nattesøvn. Vælger du imidlertid den forkerte madras, er sandsynligheden for, at du får øm ryg og smerte i musklerne desværre meget stor. Læs med og find ud af, hvad du skal være opmærksom på, når du køber din nye madras og hvordan du undgår at komme hjem med den forkerte.

Tag højde for din kropsvægt

Kravene til en god madras er individuelle og afhænger især af kropsvægt. Når du vælger din madras skal du derfor have styr på din vægt, så får valgt en madras, der hverken er for hård eller for blød. Jo tungere, du er, des hårdere skal madrassen være og omvendt. Børn skal eksempelvis have en blød madras, personer på omkring 75-80 kg skal bruge en madras med medium hårdhed, og personer på over 80 kg har brug for en hård madras. Er det muligt, er det en god idé at afprøve madrassen ved at ligge helt ned på den – både på ryggen og på siden. Når du ligger på ryggen, skal du kunne føre din hånd ind under lænden, men stadig mærke modstand. Ligeledes skal du kunne føre hånden ind under taljen, når du ligger på siden. Igen skal du stadig mærke modstand, når du gør det.

Vælg en passende størrelse

Har du en sengeramme, som madrassen skal passe til, er det naturligvis nødvendigt at have de præcise mål. Hvis du ikke har en sengeramme, der begrænser din søgen, skal du overveje, hvor mange, der skal sove i sengen. Sover du med en partner, skal sengen være mellem 160-200 cm i bredden, men du kan sagtens nøjes med 90 cm i bredden, hvis madrassen kun er til dig. Derudover skal du være opmærksom på længden, og det anbefales at købe en seng med en længde over 200 cm, hvis du eller din partners højde er over 190 cm. Find topmadras i 90×200 på nettet hvis du leder efter en madras i de mål, men du kan også finde et stort udvalg af andre madrasser.