Øg din mentale sundhed med disse tips

Sundhed er svært at definere. For mange er sundhed, at man spiser rigtigt og dyrker fitness eller motion engang imellem.  Det er rigtigt, at man på den måde styrker ens fysiologiske sundhed, men mange glemmer hovedet og den mentale det.  At være mentalt stærk er sværere at træne, da man ikke umiddelbart ser resultater.  Men mental sundhed kan opnås på mange forskellige måder og denne form for sundhed har stort betydning for, hvordan vi anskuer udfordringer og modgang her i livet, hvorfor man kan argumentere for det er en af de vigtigste former for sundhed.  Her kommer tips til, hvordan du kan blive mentalt stærk.

 

 

Lav en plan og opstil nogle mål

En god måde at blive mentalt stærk på er ved at opstille nogle konkrete mål.   Når vi som mennesker opstiller nogle konkrete mål, som vi gerne vil gennemføre, så kan vi blive mentalt robuste ved at sige det højt og fortælle andre, hvad det er vil gerne vil opnå.  På en måde bliver man holdt op på det, hvis man ikke gennemfører det og alt andet lige, så vil det øge motivationsniveauet en tand eller to.  Det er god træning for den mentale sundhed, i og med når målene bliver realiseret, så står man stærkere og med følelsen af, at man kan klare alt.

Analyser tidligere oplevelser

 

Tidligere oplevelser er med til at præge vores personlighed og al vores erfaring som mennesker er baseret på disse oplevelser.  For at opnå mental sundhed kan det engang imellem være en god idé, at sætte sig ned og tænke over, hvilke oplevelser, der har præget en. Ved at igangsætte sine analytiske evner, så vil hjernen langsom begynde, at arbejde hurtigere og være mere bevidst om, hvordan man tackler situationer på bedste vis. Det kan eksempelvis være ved, at analysere hverdagssituationer, som man har svært ved at forstå, hvor man til sidst bliver god til, at analysere, hvordan klare man bedst det næste møde, eller hvordan handler man bedst ind. Ved at være mere analytisk i sin tankegang, så vil man langsomt blive bedre til at forstå de forskellige mekanismer, der kan have en negativ effekt på en, hvorfor man bliver mere robust. Hvis man vil have mere information omkring, hvordan man kan styrke sine tanker i en positiv retning og udvikle sig personligt, så er der mange sider, hvorpå det er muligt at indhente relevant viden. En af disse er body-SDS.

 

 

Vær social

 

En god måde, at træne sin hjerne på er via interaktionen med andre mennesker, hvorfor social stimuli uden tvivl er en af de bedste måder, at træne sin hjerne på. I sociale sammenhænge er mennesket tvunget til hele tiden, at navigere ud for en række normer og forholde sig til, hvordan andre har det og man analysere ubevidst den kontekst, som man befinder sig i. Derudover bliver de fleste mennesker glade af, at være sammen med andre mennesker, hvad enten det er til sport i fritiden eller en miniskiferie, som du kan læse mere om her.