Pas på din krop efter en rygskade

Har man haft rygproblemer, en diskusprolaps eller døjer man blot med en svag ryg, så er der detaljer i hverdagen, man bør tage ekstra højde for. Selvom smerterne er væk og det meste i hverdagen er tilbage til det normale, så kan ryggen hurtig bakke ud igen, hvis man ikke passer på. I denne artikel kan du læse om, hvad du kan gøre i hverdagen for at holde rygskavankerne på afstand.

Gå lange ture

Har man haft en rygskade som eksempelvis en diskusprolaps, så ved man hvor smertefuldt det kan være med de voldsomme stød af smerte, som skyder ned i baller og lår. Som rygskadet ved man også, hvor svært det kan være at få dyrket motion, fordi hop, løb og stød i kroppen ofte kan skubbe til de forkerte nerver og sætte én tilbage.

Lange gåture kan dog være et rigtig godt alternativ til motionsformer som løb og holdsport. Når du går længere ture med lange skridt, så åbner du op i bækkenet og i rygmuskulaturen. Samtidig træner du naturligt dine ben, balder, core og lænd, når du bevæger dig på denne måde.

Andre gode alternativer er selvfølgelig altid forsigtig og nænsom styrketræning af ryg og lænd. Og hvis du mangler et sted at spadsere hen, så kan du jo passende gå til byens svømmehal. Svømning skåner nemlig alle kroppens led, men er samtidig enormt effektiv muskeltræning og ideel for rygpatienter.

Spis magnesium og undgå kramper

Efter problemer med ryggen, døjer mange med mén i benenes muskulatur. Det skyldes, at visse nervebaner i ryg og ben på sigt kan blive beskadiget, når ryggen har haft ondt over længere tid. Det kan medføre tics i lår og baller, eller kramper i læggen, særligt om natten.

Nattekramper er utroligt smertefuldt. Man bliver forskrækket og føler nærmest, at musklerne går i chok. Her kan et dagligt indtag af ekstra magnesium være gavnligt, da magnesium spiller en stor og vigtig rolle i kroppens overførsel af nerveimpulser. Derudover er det en nødvendighed for at få kroppens stofskifte til at fungere optimalt, ligesom mineralet kan give en mere rolig nattesøvn.

Skal du på indkøb efter vitaminer, så er Pharma Nord er en af de førende producenter indenfor vitaminer, mineraler og kosttilskud. Klik her for at se et stort udvalg af magnesium og andre vigtige tilskud til dig og din krop.

Pas på ryggen imens du arbejder

Har du som rygskadet et inaktivt og stillesiddende arbejde, så får du med sikkerhed ofte ondt i ryg og lænd, af at sidde for længe ned på din kontorstol. Dette er endnu en årsag til, at det er sundt at gå lange ture, hvor ryggen bliver strakt ud.

Dog er gåture tidskrævende, og derfor er det smart at tænke i løsninger, som eksempelvis holdningskorrigerende tøj. Denne side kan fortælle dig mere om undertøjet, som er designet til stramme ind de rigtige steder og som minder kroppen om, ikke at falde sammen. Det holdningskorrigerende tøj er altså en uundværlig accessoires, for personer med svag eller skadet ryg.