Så meget betyder god søvn

De fleste af os kender nok godt det med, at en dag kan føles meget lang, hvis man ikke har sovet godt. At sove godt er dog ikke kun godt i forhold til at være udhvilet, det er også yders vigtigt godt og essentielt for vores generelle sundhed. Det er om natten, når vi sover, at kroppen lader op, restituerer og gør sig klar til en ny dag med nye udfordinger. Når det kommer til børn er det endnu vigtigere, da det generelt også er om natten at børn vokser. Netop derfor er det så vigtigt, at små børn får mellem 10 0g 12 timers søvn – alt efter alder naturligvis.

Jagt mørket

Der er mange, der godt kan lide at falde i søvn foran fjernsynet, men dette er en rigtig dårlig ide, da hjernen arbejder videre og bearbejder det man ser, også når man er faldet i søvn. Der bliver derfor længere hen til den dybe og gode søvn, hvis man ser fjernsyn. Ligeledes er det en rigtig dårlig ide at ligge og kigge på sin telefon eller tablet, inden man skal sove. Det bedste man kan gøre for sin krop, er at have et soveværelse, hvor der er helt mørkt. Nyere undersøgelser viser faktisk, at blot en lille smule lys, kan ødelægge nattesøvnen. Det er derfor en god ide at investere i nogle gode kraftige rullegardiner som disse, hvis du ikke allerede har det.

Den perfekte søvn

Det er naturligvis forskelligt hvor meget søvn, man har brug for. En god tommelfingerregel hedder dog, at et voksent menneske bør sove i hvert fald mellem 7 og 8 timer om natten, og at denne søvn skal være uforstyrret. En søvn på 8 timer “tæller” ikke, hvis man i løbet af de 8 timer har været vågen en håndfuld gange. Kroppen har nemlig brug for lidt tid til at komme i den dybe og gode søvn. Den menneskelige krop kan godt gå i perioder, uden at få denne mængde søvn – ellers ville det være meget svært at få livet med småbørn til at fungere. Men hvis man vil have en sund krop er det vigtigt med søvnen.