Så vigtig er din søvn

Vi ved alle, at søvn er vigtig, men hvor vigtig er den egentlig? Vi bliver konstant fortalt, at vi som minimum skal have otte timers søvn hver nat. Alligevel er der masser af danskere, som negligere sin søvn. I denne artikel kan du finde ud af, hvorfor søvn egentlig er så vigtigt og hvad der sker med kroppen, når den får for lidt søvn.

 

Konsekvenser af for lidt søvn

Man kan sagtens leve et sundt liv, selvom man en gang i mellem får mindre end otte timers søvn. Det er straks værre, hvis man ikke får nok søvn i en længere periode. Forskning viser, at søvnunderskud gennem en lang periode vil medføre konsekvenser for hjernen. Det kan for eksempel påvirke hukommelsen og koncentrationen. Det er ofte i en stresset hverdag, hvor man ikke får nok søvn. Dog er det måske her, hvor det er allervigtigst at få rigeligt med søvn. Når man ikke får nok søvn er man mere tilbøjelig til at lave fejl og desuden også at opdage dem. Ydermere påvirker det også immunforsvaret. Kroppens hvide blodlegemer og antistoffer har brug for søvn for at kunne arbejde optimalt, så hvis man ikke får nok søvn, så oplever man typisk sygdom. En anden konsekvens ved søvnmangel er fertilitet. Fertilitet afhænger blandt andet af sundhed, og sundhed afhænger blandt andet af søvn. For at undgå at påvirke sin fertilitet negativt, bør man derfor sikre sig, at man får rigeligt med søvn. Udover de nævnte konsekvenser påvirker søvnmangel i den grad din psyke. Man har et meget lavere energiniveau, hvis man ikke får nok søvn. Et lavt energiniveau medfører dårligt humør, som i værste fald kan medføre depressioner.

 

Hvad er en god nattesøvn?

Man sover cirka en tredjedel af sit liv. Derfor er det vigtigt, at man har investeret i en god seng, som passer til de behov som din krop har. Der er en del mennesker, som har søvnproblemer. Så selvom man prioriterer søvn, så kan man være så uheldig ikke at være i stand til at falde i søvn før der er gået lang tid. En seng af god kvalitet er måske den bedste problemløser til en person, som lider af søvnproblemer. En anden måde hvorved man kan forebygge søvnløshed, er ved at investere i ordentligt sengetøj. Der er intet værre end sengetøj, som man ikke kan ånde i eller sengetøj som kradser eller på anden måde irriterer huden. Lige her kan du finde lækkert sengetøj, som er med til at sikre den bedste nattesøvn. En anden måde hvorved man kan bekæmpe søvnmangel på, er ved at få faste tidspunkter, hvor man lægger sig til at sove på og hvornår man står op. På den måde kan man snyde kroppen til at føle sig træt, og derfor er det nemmere at falde i søvn. Dertil er belysningen vigtigt. Sørg for at slukke lyset og luk al lys ude, da kroppen forbinder mørke med søvn.

 

Vi håber, at du er blevet klogere på hvor vigtig en god nattesøvn egentlig er. Så tænk en ekstra gang over, om du bør se et ekstra afsnit (eller fem) af din yndlingsserie i stedet for at få mere søvn.